wtorek, 7 kwietnia 2020

Rola i znaczenie emocji


Radość, smutek, satysfakcja, złość, duma, zadowolenie, zazdrość, strach… Każda z emocji jest tak samo ważna i potrzebna. Jest naszą odpowiedzią na zaistniałą sytuację. Emocje mają różne funkcje. Radość mówi o tym, co lubimy, co sprawia nam przyjemność. Zazdrość mówi, jakie mamy potrzeby i pragnienia. Złość informuje, że spotyka nas coś, na co się nie zgadzamy. Strach mówi, że coś nam zagraża…

       Emocje a zachowanie. Sama emocja nie jest ani dobra, ani zła. W ten sposób możemy oceniać jedynie czyny, które są podejmowane pod wpływem emocji.  Weźmy pod uwagę złość. Złość mówi nam, że ktoś przekracza nasze granice. Złość pozwala nam stanąć w obronie naszych wartości. Wyobraźmy sobie sytuację, że ktoś przezywa drugą osobę. Jeśli krzykniemy ,,Zostaw go. Nie masz prawa mu dokuczać” – to jest ok, takie zachowanie jest w porządku. Gdy natomiast zareagujemy agresją i uderzymy kogoś – to nie jest w porządku, takie zachowanie jest złe. Każdy człowiek odpowiada za swoje zachowanie. Natomiast emocja i zachowanie są odrębne. Pamiętajmy, emocje same w sobie są potrzebne.

       Emocje potrzebują być zauważone. Pierwszym krokiem w przeżywaniu emocji jest ich zauważenie i nazwanie. Nazwanie emocji pozwala je zaakceptować i zrozumieć. Zrozumieć siebie, swoje potrzeby, motywacje, intencje, cele i wartości.  Kiedy rodzice dostrzegają emocje dziecka, ono samo czuje się zauważone i zrozumiane. Dzięki temu buduje poczucie bezpieczeństwa i poczucie własnej wartości.  Zauważając uczucia dziecka, warto powiedzieć ,,Wydaje mi się, że jesteś smutny”, ,,Wyglądasz na zadowolonego”, ,,Widzę, że płaczesz. Wygląda na to, że jesteś smutny”. Dzieci od dorosłych uczą się nazywania emocji i reagowania na swoje emocje. Dziecko, które wie, co czuje i z jakiego powodu to czuje, łatwiej radzi sobie z przeżywanymi emocjami. Bądźmy wrażliwi na emocje swoje i dzieci. Życie w zgodzie z emocjami, to życie w zgodzie z samym sobą.

źródło: odnowa.net

źródło: zatokaempatii.com