Radość,
smutek, satysfakcja, złość, duma, zadowolenie, zazdrość, strach… Każda z emocji
jest tak samo ważna i potrzebna. Jest naszą odpowiedzią na zaistniałą sytuację.
Emocje mają różne funkcje. Radość mówi o tym, co lubimy, co sprawia nam
przyjemność. Zazdrość mówi, jakie mamy potrzeby i pragnienia. Złość informuje,
że spotyka nas coś, na co się nie zgadzamy. Strach mówi, że coś nam zagraża…
Emocje a zachowanie. Sama emocja nie
jest ani dobra, ani zła. W ten sposób możemy oceniać jedynie czyny, które są
podejmowane pod wpływem emocji. Weźmy
pod uwagę złość. Złość mówi nam, że ktoś przekracza nasze granice. Złość
pozwala nam stanąć w obronie naszych wartości. Wyobraźmy sobie sytuację, że
ktoś przezywa drugą osobę. Jeśli krzykniemy ,,Zostaw go. Nie masz prawa mu
dokuczać” – to jest ok, takie zachowanie jest w porządku. Gdy natomiast
zareagujemy agresją i uderzymy kogoś – to nie jest w porządku, takie zachowanie
jest złe. Każdy człowiek odpowiada za swoje zachowanie. Natomiast emocja i
zachowanie są odrębne. Pamiętajmy, emocje same w sobie są potrzebne.
Emocje potrzebują być zauważone.
Pierwszym krokiem w przeżywaniu emocji jest ich zauważenie i nazwanie. Nazwanie
emocji pozwala je zaakceptować i zrozumieć. Zrozumieć siebie, swoje potrzeby,
motywacje, intencje, cele i wartości. Kiedy rodzice dostrzegają emocje dziecka, ono
samo czuje się zauważone i zrozumiane. Dzięki temu buduje poczucie
bezpieczeństwa i poczucie własnej wartości. Zauważając uczucia dziecka, warto powiedzieć
,,Wydaje mi się, że jesteś smutny”, ,,Wyglądasz na zadowolonego”, ,,Widzę, że
płaczesz. Wygląda na to, że jesteś smutny”. Dzieci od dorosłych uczą się nazywania
emocji i reagowania na swoje emocje. Dziecko, które wie, co czuje i z jakiego
powodu to czuje, łatwiej radzi sobie z przeżywanymi emocjami. Bądźmy wrażliwi
na emocje swoje i dzieci. Życie w zgodzie z emocjami, to życie w zgodzie z
samym sobą.
![]() |
źródło: odnowa.net |
![]() |
źródło: zatokaempatii.com |